Vragenuurtjes in het wijkcentrum voor praktische hulp, advies en (leer)aanbod
“Kan ik hier terecht met een vraag over de BezoekersApp voor parkeren?” vraagt wijkbewoner Toos. “Absoluut'”, zegt de vrijwillige gastvrouw en wijst waar Toos naartoe kan. “Gelukkig, ik word er gewoon nerveus van dat het me niet zelf lukt!”, zucht ze en ze loopt naar de tafel van het Digicafé.
Direct en face-to-face hulp in het wijkcentrum
Toos komt opgelucht terug. De BezoekersApp is geïnstalleerd op haar smartphone. “Dit is echt geweldig”, zegt ze. “Dat je zomaar kunt binnenlopen en dat je direct geholpen wordt. Ik vind het altijd zo onhandig als ik vragen per e-mail moet stellen of een heel keuzemenu aan de telefoon moet afluisteren. Ik weet meestal niet wat ik dan moet kiezen en hang op. Dit is ideaal. Ik hoef mijn kinderen niet steeds van alles te vragen. Die zullen trouwens wel verbaasd zijn dat de app nu al op mijn telefoon staat. Ik kom zeker terug”, lacht Toos. Vrolijk gaat ze naar huis.
Een week later staat Fatima aan de tafel van ContourdeTwern. Ze heeft een mantelzorgvraag. We zijn benieuwd hoe ze wist over het ‘Vragenuurtje’. Ze vertelt dat Toos haar buurvrouw is. Toos en Fatima zijn weer op weg geholpen. En daar doen we het voor.
Elke week een vragenuurtje
Het ‘Vragenuurtje’ is te vinden in drie van onze wijkcentra in Tilburg. Nieuwe Stede,’t Sant en Spijkerbeemden. Bewoners kunnen eens in de week, op vaste tijdstippen, binnenlopen en worden geholpen met verschillende vragen die ze hebben. Denk hierbij aan:
- Formulieren invullen en moeilijke brieven begrijpen
- Beter leren lezen, schrijven of rekenen
- Vragen over zorg en ondersteuning, zoals het aanvragen van huishoudelijke hulp
- DigiD en andere overheidszaken
- Wat is er te doen in de buurt
- Computer, smartphone, tablet
- Vragen over gezin en gezondheid
Loop gratis en zonder afspraak binnen bij het Vragenuurtje
Voor praktische hulp en advies en als je wilt weten wat er te doen is in de buurt
Het ‘Vragenuurtje’ is een samenwerkingsverband van verschillende organisaties waaronder ContourdeTwern, De Toegang, Thuisadministratie en Taalnetwerk. Het loont om al deze organisaties aan tafel te hebben. Bewoners worden direct geholpen en staan in een mum van tijd weer buiten. Het is ook fijn voor ze dat ze fysiek contact hebben. Ze komen weer even onder de mensen in plaats van te moeten bellen of mailen. Ze hoeven geen afspraak te maken en het is ook nog eens gratis.
Ook in ander gemeentes waar ContourdeTwern actief is zijn er vragenuurtjes of inloopmomenten voor wijkbewoners met grote of kleine vragen. Informeer ernaar bij het wijkcentrum in jouw buurt.
Benieuwd wat het wijkcentrum voor jou kan betekenen?
Onze wijkcentra zijn fijne (ontmoetings)plekken voor een kopje koffie, een gezellig praatje, een potje biljarten of bingo en/of hulp. We zijn er voor iedereen! Je kunt in onze wijkcentra andere mensen ontmoeten, maar ook een breed aanbod vinden aan sociale, educatieve, culturele, dienst- en hulpverlenende activiteiten.